Reconstructie

Afl. 27. Reconstructie van de antieke Kleurentempel als Genezende Schoonheid

Ida: Madama. Vandaag hebben we weer, wat ik noem, een trouvaille. Jij speelt vaak gedichten uit jouw prachtige kunstboeken en één gedicht kwam daarbij naar boven en het heet Reconstructie/ Reconstruction/ Kleurentempel en Reconstruction is ook een prachtig schilderij, eigenlijk een scroll zoals wij dat noemen dus dat betekent een tweezijdig beschilderd ongespannen doek dat je al in 2001 hebt gemaakt en eigenlijk ook een soort voorloper is al van de Kleurentempel. En misschien moeten we daarmee beginnen dat je daar in eerste instantie iets over vertelt.

DSC07225 14

Afl. 26 Transfiguratie De Verrijzenis van het Lichtlichaam

Klik HIER om het youtubefilmpje te zien

Ida: Madama. In deze episode gaan we nader in op het bijzondere feit dat jij eigenlijk door het bestuderen van de staties tot de ontdekking kwam Hé, er is een 15e statie. De Verrijzenis, de Opstanding, Pasen. En daar wordt eigenlijk heel weinig aandacht aan besteed in het geheel. Maar dat is natuurlijk wel waar het misschien uiteindelijk om gaat. Nou, heb jij in het kader ook van dat project waar we het vorige keer over hadden ook het schilderij gemaakt de Verrijzenis. Eigenlijk heb je er drie gemaakt, maar we gaan het specifiek hebben over het schilderij wat ook daarna geëxposeerd is. Heel interessant is dat de basis daarvan uiteindelijk de drie narcisjes waren uit onze eigen tuin. Dat was de basis voor een schilderij dat je heel erg gelaagd hebt opgebouwd. Wat was de volgende laag die jij daarop hebt aangebracht?

uitleg 1

Afl. 25 Het Offer als voorwaarde tot groei

Ida: Madama. Vandaag gaan wij weer een heel apart project doen en dat heeft te maken met het feit dat we aan de vooravond zijn van Pasen, maar ook dat we eigenlijk vier jaar terug gaan in de tijd. Je werd toen gevraagd om een workshop te begeleiden voor mensen die een onderdeel zouden uitbeelden van de statie. En zoals we weten zijn er veertien staties en jij gaf een workshop. Beeldend uitbeelden wil zeggen schilderen. En dat waren groepen, bijvoorbeeld migranten, LHBTI, daklozen, et cetera. Het werd georganiseerd door Judith. Vanuit jouw kunstzinnige achtergrond was je gevraagd om die groep te begeleiden. En ja, dat was een heel bijzondere ervaring. Dus we gaan nu eigenlijk eerst luisteren naar een opname van vier jaar geleden. En bijzonder was ook nog, dat het was op 20 maart 2020. En dat was eigenlijk de laatste dag dat er überhaupt nog een workshop gegeven kon worden in verband met de hele Corona epidemie. Dus dat is ook een extra bijkomstigheid.

Golden Fleece II

 Afl. 24 'Wees het Talent dat je bent'

Ida: Madama. Vandaag deze episode gaan we kijken naar een prachtig tweezijdig beschilderd doek Golden Fleece dat ook de omslag vormt van je boek De Tao van het IK BEN, Splendor solis, de kracht van de zon in jezelf. En waarom hebben we dat doek uitgekozen? Nou, dat is een vraag waarop jij het antwoord weet.

Madama: Ja, ik weet het. We hebben het uitgekozen omdat we dus deze episode eigenlijk ook weer zien als een vervolg op de vorige, Diossa del Mar waarin ik dus duidelijk zeg, je essentie is te vergelijken met een zon, de zon der zonnen, bron der bronnen en met goud. Dus vandaar dat ik dat ook heb geschilderd.  Waar we het vorige keer ook hebben over gehad is een geluidsspoor, is een licht symbool, dus ik heb mijn eigen licht symbolen gemaakt. In dit geval in de vorm van een schilderij.

 

La Diossa

Diossa del Mar, Mixed media on digital print, 70 x 100 cm, 2020
Afl. 23 Zelfacceptatie, door het creëren van je eigen Lichtspoor!

Ida: Madama. In deze episode gaan we weer iets heel moois doen. We hebben namelijk een schilderij dat heet Diossa del Mar. En ook nog een prachtig gedicht. Sefardic song en we gaan kijken welke thema's zich daaruit kristalliseren. Het schilderij Diossa del Mar is een heel bijzonder schilderij, omdat het eigenlijk. En dat ga ik toch maar niet verklappen, dat mag je zelf verklappen. Hoe is dat geschilderd? Op wat voor ondergrond?

Madama: Ja ja, ondergrond. Nou, de ondergrond is inderdaad niet het gebruikelijke witte lege canvas, maar het is een digitaal portret op doek. Het is een soort van kunststof. En dit is een foto van mij, genomen in Spanje, tussen de bergen zal ik maar zeggen en de zee. En dat is een heel bijzonder moment.

 

IMG 1243 Prima Donna Luna Alma Flamenca

Ritual Art Construction, Prima Donna Luna Alma Flamenca, mixed media, 76 x 56 cm, 2023

Afl. 22 Tussen Hemel en Aarde reikend

Ida: Madama. Vandaag gaan we naar een heel bijzonder Ritual Art Construction kijken en ook bespreken uiteraard. En dat is eigenlijk ontstaan naar aanleiding van onze vorige podcast Transparant, waarin onder andere in het gedicht staat Dance, Dance, Dance, Your soul in trance. En dit is de ballerina, de primadonna. En het is een Ritual Art Construction. En dat wil zeggen dat er dus heel veel objecten zijn verwerkt in het geheel. En ik denk dat het heel mooi is dat jij daar iets meer over gaat vertellen.

Madama: Nou, de officiële titel is PrimaDonna Luna Alma Flamenca Dancing in between the Stars and Galaxies. Dus dat is al een hele mond vol.

Scan 19

The Diamond Sun/Granadinas, acrylic on 2 sides painted unframed canvas, 100 x 122 cm, 1997

Afl. 21 Een Nieuwe Taal die Tederheid Wuift.

Ida: Madama. Vandaag ga jij een gedicht voorlezen 'Transparant', maar dat is een titel die eigenlijk al heel lang met jou meegaat. Je hebt op de Rietveld Academie al gezegd 'ik ben transparant' en dan praten we over bijna vijftig jaar geleden. Bovendien heb je met dat gedicht ook performances gegeven in het Stedelijk Museum Amsterdam en in de Melkweg en heeft het een hele, ja diepe betekenis. Misschien kun je eerst even iets vertellen over de context van het geheel.

Madama: Ja, nou ja, het mooiste is natuurlijk als ik het voorlees. Mijn eerste boekje heet 'Ik ben Transparant' in 1969 inderdaad, de Rietveld Academie als overgang van het eerste naar het tweede jaar.

Anastasia

Schilderij: Anastasia, acrylic on canvas, 90 x 60 cm, 2005 Nog beschikbaar

Afl. 20  Spirituele Democratie: Verwondering, Visie en Focus

Ida: Madama. In de vorige aflevering zeiden we dat thema verwondering, dat is toch eigenlijk ook prachtig om dat een keertje wat uitgebreider te behandelen. En we hebben een schilderij daarbij gevonden Anastasia. Wederom in ons boek De Nieuwe Stroming Kunst als Medicijn van Zijn. En daar staat ook een heel mooi klein gedicht in.

Madama: Ja dus Anastasia, het is een prachtig schilderij van een vrouw wezen. Beter gezegd in deze tijd een wezen, een lichtlichaam. En zij treedt binnen en de tekst heet ook: 

Naar binnen gaan 
is de deur 
naar oneindig bestaan. 

 

Breaking Through

De Doorbraak/Oplossing, acryl op 2 zijdig beschilderd ongespannen doek, 135 x 175 cm, 2000/2003

Afl. 19 De Doorbraak: Deze Tijd is mijn Tijd

 Ida: Madama. Vandaag gaan we een prachtig tweezijdig beschilderd ongespannen doek bespreken. Het heet de Doorbraak/Solution. Dat staat ook in ons boek De Nieuwe Stroming, Kunst als Medicijn van Zijn. Jij gaat daar nu iets over vertellen. Van hoe ziet het eruit en wat betekent het?

Madama: Ja, ik ga iets heel moois vertellen, want het is een heel belangrijk schilderij. In 2000 gemaakt. Maar dat is ook het mooie van kunst, tijd bestaat niet. Als je er nu naar kijkt zie je ook de code die ik in de Nieuwe Stroming bij elk werk heb gemaakt de IK BEN code, hier Verdieping en dat past ook, heel toepasselijk. Wat zie je nou?