Blog
De twee vrouwen die de Nederlandse kunstscene open braken voor niet-witte kunst
door Amarens Eggeraat in online tijdschrift VICE, augustus 2020
In de jaren tachtig zorgden Fridi Martina en Margareth Adama dat er een plek was voor kunstenaars met een migratieachtergrond. Subsidie kregen ze daar niet voor. “We zijn echt pioniers geweest, maar we hebben ook alle pijn gehad.”
Toen kunstgalerie Villa Baranka op 15 november 1986 officieel werd geopend door Gualberto Hernandez, gevolmachtigd minister van de Nederlandse Antillen, zinderde de ruimte van verwachting en toekomstdromen.
Ritual Art Construction, Hommage aan Carmen Amaya, beroemde Spaanse Flamenco danseres.
Wat zie je in deze Hommage, waar staan al deze elementen voor? We brengen het beeld tot leven!
De Hommage aan Carmen Amaya is een voorbeeld van Modern Sacred Art. Ik heb een serie Ritual Art objecten gemaakt. Jarenlang bewaar ik objecten die nu een compositie vormen.
Waarom is dit Modern Sacred Art?
Silent Sister, acryl op doek, 137 x 85 cm, 1994 VERKOCHT
Gedicht
De lucide mens
die alles omzet
in beweging zonder grens
die zich niet verzet
maar het ego belet
zich te identificeren
met niets anders dan
het ongrijpbare hier en nu.
Tekst Madama deel II 2012
Dit schilderij staat voor: Geen identificatie met de situatie.
De Transparante Gids, acryl op doek, 137 x 85 cm, 1994
Gedicht
Life’s Dance
Dualiteit doet alles
bewegen, leven
uit de dans der tegendelen
ontstaat de energie
van de lucide mens.
Tekst Madama deel I 2012